fredag 4 november 2011

UKULELE NÄSTAN SOM EN GITARR!



Äntligen har de kommit hem! De allra finaste små gitarrerna!

Här i affären!


Egentligen är de riktiga ukuleles. Och det är det som är själva grejen. För vanliga leksaksgitarrer kan slänga sig i väggen. De är i så himla dålig kvalité så det är irriterande och en dag tröttnade jag så in i vassen. Så jag tog kontakt med en riktigt instrumentleverantör och åh, de är grymma.


Och så bra! Alla detaljer är i metall och mekaniken är som den ska vara. Så vill man stämma och greja så går det alldeles utmärkt. Ukuleles är ju trots allt ett alldeles ordinärt instrument som spelas världen över. Men det är ju väldigt lätt att tycka att de åtminstone i såhär glassiga färger ser ut som små gitarrer. Enda skillnaden är att den har fyra strängar istället för sex. Men vem bryr sig om den lilla detaljen. Rockband kan man starta ändå och kul har man ändå. Lovar.
Och om något barn (mot förmodan alltså) för sig att klippa av alla strängarna (nää, det gör aaaldrig min barn...sure) så travar man bara iväg till musikaffären så fixar de biffen.
 




Ukulelen finns i sex färger. Och de levereras i en liten väska i samma färg som gitarren. Det här är faktiskt en av mina favoritsaker. Både världens finaste inredningsdetalj och bästa leksaken eller vad man nu ska kalla ett instrument. Men i barnens ögon är det i alla fall så till en början. Jag älskar att det finns instrument hemma och kan man väcka musikintresset litegrann så blir jag glad. Våra barn har sådana här ukuleles och de äldsta barnen fick dem långt innan jag öppnade Mokkasin. Och  gud vad det har lekts och spelats på dem. De är fortfarande lika fina fast de är 7 år gamla. Bara lite omsträngningar mellan varven.

Pssst! Fler elgitarrer kom också. Jag dör så snygga...

1 kommentar:

Sofia Lindberg sa...

Håller med - ukuleles ftw! Vi har en till våra barn som de fick förra julen, håller för allt! Synd bara att vi är omusikaliska och inte kan stämma den...